Självkörande fordon - Del 1

Året är 2035, du vaknar, kliver ur sängen och innan du ens har hunnit äta upp frukosten så står det en förarlös buss utanför i väntan på att få köra dig till jobbet.

 Självkörande-fordon-Mercedes-Benz -Urbanetic

Konversationer som:

- Kan du köra ikväll?

- Kan du skjutsa dit, kan du hämta där?

Är numera ett minne blott.

Din vardag är fylld med smarta färdmedel i form av självkörande lastbilar, bussar och bilar.

Förarlösa fordon har blivit en del av din vardag och det du kan konstatera är att de kör bättre än du någonsin gjorde, de har reducerat de där långa köerna du hatade, de har minskat antalet olyckor, hjälpt till att rädda miljön och är konstigt nog näst intill kostnadsfria.

man-i-självkörande-bil

Science fiction eller en snar verklighet?

Bara i USA finns det cirka 60 företag som just nu utvecklar självkörande fordon.

I Staden Beijing i Kina har man tillåtit testkörning av självkörande fordon sedan 2017.

I Norge har Volvo sitt första levande projekt där lastbilar fraktar sten till och från en gruva helt utan förare.

Värt att notera är att självkörande fordon utvecklas i fem steg där varje steg uppåt innebär att människan tar mindre plats. I nivå ett har vi en bil helt styrd av en människa medans nivå fem innebär ett helt självkörande fordon.SJälvkörande-buss-från-barkabystaden

Sverige ligger i framkant

Barkarbystaden i Stockholm blir först i Europa med att bevilja självkörande linjebussar på allmän väg redan nästa år.

2025 planeras körningar med behovsanpassade autonoma minibussar, bussar som kommer ut till dig på beställning, precis som en taxi fast utan mänsklig förare.

Google och Tesla är några av företagen som redan utvecklat självkörande teknik till fordon som kommer att implementeras i trafik 2020.

När du ser videon nedan kan du fundera på hur det hade känts att själv sitta bakom ratten.

Men varför ska vi ge bort våra arbeten till datorer?

Tittar vi på hur världen ser ut idag så ser vi att befolkningen ökar, städerna blir större, köerna blir längre, fordonen blir fler och utsläppen högre.

Idag använder bilar ytterst lite av sin kapacitet, de används någon timme om dagen för att sedan stå stilla på en parkering resterande timmar.

Majoriteten av alla bilar transporterar en passagerare åt gången, det kanske inte är så konstigt att det är köer från Ystad till Haparanda....

bild-på-bil-i -regn

Fördelar med självkörande fordon-

Säkerheten

Självkörande fordon tar bort problematiken med rattfylla, fortkörning och olagliga manövreringar.

De eliminerar också konsekvenserna av trötta och distraherade förare.

I en undersökning gjord av Eno Centre for Transportation, uppskattade man att om 90% av bilarna i USA skulle vara självkörande hade antalet årliga trafikolyckor minskat från 6 miljoner till 1,3 miljoner.

Dödsfallen hade minskat från 33,000 till 11,300!

Kostnaden

Enligt fordonstillverkare kommer bränsleförbrukningen hos självkörande fordon att reduceras, majoriteten av fordonen körs på fossilfria bränslen och de programmeras för att optimera varje växling, inbromsning och acceleration.

Förarkostnaderna inom transportsektorn står idag för cirka 50–60% av den totala driftkostnaden, en förarlös flotta hade sparat en hel del pengar.

Friheten

Du skulle inte längre vara bunden att sitta koncentrerad bakom ratten utan ha mer tid att kunna göra andra saker under körningen,  dessutom hade det gett mer frihet till personer som inte kan eller har möjlighet att köra bil.

Bild-på-mänskligt-öga

Det mänskliga ögat

Dina ögon har ett synfält på 180 grader, alltså som en halvcirkel.

Dock ser du endast 1–2% av hela synfältet med full skärpa.

98-99% av vår syn är periferiseende, vilket består av oskarpa bilder som bara reagerar på rörelser.

Det mänskliga ögat har alltså några brister, vårt periferiseende har svårt att registrera flera objekt samtidigt och synen försämras avsevärt vid faktorer som trötthet, hög ålder, alkohol och droger.

visar-periferiseende

Teknikens ögon

Självkörande fordon använder sig av olika tekniker för att kunna läsa av omgivningen, ofta är det en blandning av kameror, mikrofoner, sensorer, GPS, radar och lidar (laserradar).

Självkörande fordon

Trafikolyckor beror 9 av 10 gånger på den mänskliga faktorn

Frågan är hur länge den mänskliga körförmågan kommer att vara bättre än den självkörande tekniken?

Än så länge har vi inte utvecklat ögon i nacken…

Missa inte!

Se allt i kunskapsbanken