3 vanliga fördomar om RME
Det finns många fördomar kring detta bränsle, vissa mer välförtjänta än andra, i den här texten reder vi ut de tre vanligaste.
Om du vill börja med en kort beskrivning av vad RME är kan du läsa meningen nedan.
RME är en förkortning för rapsoljemetylester kallas ofta för rapsdiesel och tillverkas av omförestrad rapsolja. Nu till 3 vanliga fördomar..
Jag kan inte byta till RME då bussen går på diesel idag.
RME kan ersätta bränslet i de flesta dieselmotorer och det finns heller inga hinder att byta tillbaka till diesel igen eftersom RME kan köras i blandningsförhållande 0-100% .
( I Sverige är en vanlig blandning 90% raps och 10% metanol.)
RME funkar värdelöst i kyla och är därför helt omöjligt att använda som drivmedel i Sverige från September till April.
Sant och falskt, RME är inte lika tåligt mot lägre temperaturer som vanlig diesel. Bränslet fungerar generellt ner till -10- 15- utan att stelna eller bli trögflytande.
En vanlig lösning är att tillsätta vinteradditiv, då kan du klara dig ner till 20-25 minus utan problem. Sammanfattat finns det en ganska lätt lösning på ett stort problem.
RME förstör motorn och löser upp gummi
Sanningen är att RME är fantastiskt att använda för att lösa upp smuts men kan ibland fungera lite väl bra som lösningsmedel då det kan lösa upp överflödigt smuts som sedan fastnar i bränslefiltret.
För att slippa det problemet rekommenderar vi att man tar för vana att byta filter oftare, ha tätare serviceintervaller för oljebyte, och använda slangar och packningar som är godkända för RME.
Exempelvis är material som teflon,nitrilgummi, vitongummi och plastslangar kanon för detta.
Så tillslut, vilka fördelar har RME?
- Ger en växthusgasreducering med över 60% då rapsplantan tar upp nästan lika mycket koldioxid som det bildas vid själva förbränningen.
- Ger en bättre smörjningsförmåga än svensk diesel
- Är inte brand, miljö- eller hälsoskadligt
- Bi- och restprodukter kan användas vidare som foder, gödsel, asfaltering och vid produktion av smink.
Vi på Vinga ser positivt på användandet av RME då de problemen som kunde uppstå vid byte till RME nu är minimerade.
De flesta av våra stads-, regions- och turistbussar från Scania är godkända för RME och kan anpassas därefter vilket också ger dig som bussägare en stor valmöjlighet.
Tveka inte att höra av dig till oss om du vill veta mer om hur RME funkar som bränsle och hur du kan använda bränslet i dina fordon.